מהי מציאות מדומה ? מה הם משקפי מציאות מדומה ? -משקפי מציאות מדומה הם משקפים שבהם ניתן לצפות במציאות אלטרנטיבית.

מאז חזרת משקפי המציאות המדומה לחיינו בשנת 2012, השוק חווה צמיחה תמידית מאז ועד היום. לאחרונה, קצב הצמיחה עלה משמעותית, הודות לשיפורים טכנולוגיים, תוכן איכותי יותר והוזלה משמעותית במחירי הציוד. וכמובן משבר הקורונה.

למרות הצמיחה המעודדת, מציאות מדומה היא עדיין טכנולוגיה חדשה ולא מוכרת עבור רוב הישראלים. על מנת לקדם את הנושא בישראל, הכנו מדריך מקיף שיעזור לכם לרכוש משקפי מציאות מדומה ראשונים.

מה הם משקפי מציאות מדומה ? בפשטות - משקפי מציאות מדומה הוא מכשיר שבאמצעותו צורכים תוכן VR (הקיצור באנגלית למציאות מדומה).

כמו שאפשר להבין מהשם, אומר במשקף אשר חובשים על הראש, בדר"כ יש לו שתי עדשות סטריאוסקופיות של תצוגה המאפייה לכם לחוות את המציאות המדומה דרך העיניים. חלק מהמשקפיים שימשו גם אוזניות מובנות על חוויה עשירה יותר, וחלקם חיישנים המאפשרים לתנועות שלכם להיות מתורגמות לקריאה בנושא ההיסטוריה של המציאות המדומה לחצו כאן מה הם הסוגים השונים של משקפי מציאות מדומה? נכון להיום, יש מספר גדול של יצרנים ודגמים של משקפי מציאות מדומה, יש רק כמה דגמים שכדאי לכם להכין. הבנה של העיצוב והתכונות הכלליות של כל משקאות יעזרו לכם לקבל החלטה מתי תרצו לקנות משקפי VR לעצמכם והיכן. משקפי מציאות מדומה עם כבל (חוטיות) הם משקפי VR שיש ביניהם ולבין מחשב או קונסולה כלשהי כבל. קשר הכבל לעשות למחשב או לקונסולה להעביר מידע רב לתוך המשקף, ומהמשקף ישירות לעיניי משתמש שיוכל לחוות אנחנו נכנס לפרטים מדויקים בהמשך, בינתיים, חשוב שתדעו שמשקף שמחובר עם כבל ידאג להכין את הביצועים החזקים ביותר הודות לכרטיס גרפי עוצמתי שיש במחשבים. מדד השסתום משקפי מציאות מדומה משקפי מציאות מדומה מהמתקדמים ב שוק - אינדקס שסתומים משקפי מציאות מדומה רכות - אומר במשקף VR ללא כבל, אשר בתוכו יש יחידת עיבוד עצמית המאפשרת למשתמש להשתמש בהן לתוכן ללא חיבור למחשב או לקונסולה. בדר"כ משקפי VR כאלה מסתמכים על חיבור לרשת Wi-Fi על מנת לקבל תוכן. מכיוון שהן יכולות, להפריש לחוות חוויה יותר אימרסיבית יכול להיות עם משקף שמחובר לכבל, למרות שלא ניתן להריץ כל חוויה על גבי משקף עושה עקב העדר עוצמה גרפית. חיפוש משקפי מציאות מדומה משקפי מציאות מדומה ללא כבלים - האוקולוס קווסט משקפי מציאות מדומה לטלפון - יותר נכון לסמארטפונים, אפשרות מיוחדת ופשוטה המאפשרת לכל אחד בבית להנות מתוכן VR, כל מה שצריך לעשות את זה להכניס את הטלפון לתוך משקף מציאות מדומה יעודי ותוך רגע אתה בפנים המשקפות האלה מגיעות בצורות ועיצובים שונים, כך גם התאמה, התכונות והביצועים משתנים עם הדגם. הדבר הכי חשוב לדעת לגבי סוג המשך הזה, שיש להן מגבלות משמעותיות בסוג התוכן שהן יכולות להיות ליד בו. המשקפיים מתאימים לטלפון SAMSUNG GEAR VR משקפי מציאות מדומה משקפה מציאות מדומה שמתחבר לטלפון שלך מה הם המונות והיחס בין משקפי מציאות מדומה? נעמיק בהן, קחו בחשבון לכל דגם יש כמה יתרונות וחסרונות, אין זה אומר כי זה רלוונטי לכל הדגמים. לדוגמא - אחת מנקודות המכירה הוגריות של משקפי VR בעלי כבל הוא הכוח המובנה שיש בתוך המשקפיים. זה נחשב להישג אדיר. אבל, רק בגלל שמשקפיים בעלי כבל הם בדר"כ חזקים יותר משאר הסוגים שיש בשוק, זה לא אומר שכולם שווים אחד לשני. זה נשמע אולי מובן מאליו, כמובן, אבל עדיין משהו שכדאי לקחת בחשבון, אחר כך שתגיעו להחליף לגבי איזה משקף מציאות מדומה אתם רוצים לקנות. משקפי מציאות מדומה עם כבל (חוטיות) מכיוון שיש להם חיבור פיזי למחשב או לקונסולה באמצעות כבל, כלומר במשקף עם העוצמה הגבוהה ביותר בעולם שאר סוגי המשקפיים. המשכים של עוצמה גבוהה יותר אינטנסיביות וכבדות, וכמובן אפשרות גדולה יותר לקטלוג חוויות ומשחקים או כל תוכן אחר. עם זאת, בתמורה לאיכות הגרפית הגבוהה, משקפי מציאות מדומה חוטיות בדר"כ מוגבלת לתנועה. תלוי בדגם כמובן, מרחב התנועה יכולה להיות קטנה ואתם תרגישו בכבל שלכם. במקרים רחוקים יותר, הכבל יכול לגרום לתאונות של נפילה עקב ליפוף יתר עקב חוסר תשומת לב או שקיעה בחוויה. בנוסף, הכבל יכול להתקע בריהוט או אביזרים אחרים שיש סביבכם ובכך לפגוע בתחושת האימרסיביות. דוגמא טובה ליתרונות והמגבלות של משקפי מציאות מדומה עם כבל הוא האוקולוס ריפט אס (Oculus Rift S). אומר במשקף המתחבר למחשב ומסוגל להריץ את רובן הגדול של התכנים הדורשים גרפיקה עשירה. כך גם, הביצועים שלו יהיו אחידים וברמה גבוהה. עם זאת, להשתמש בכבל שמתחבר ישירות למחשב מגביל את התנועה שלך ולא לעשות תנועה חופשית במרחבים גדולים כמו כמה ממשקפי המציאות מדומה ללא הכבל עליהם נרחיב בהמשך. קרע אוקולוס s משקפי מציאות מדומה משקאות נוספים מבית אוקולוס הפעם עם חיבור למחשב משקפי מציאות מדומה אלחוטיים הודות לעיצוב האלחוטי שלה, משקפי מציאות מדומה אלחוטיים יכולים להשיג חוויה משוחררת ולא "משועבדת" ושימשכו נשים שמחוברות למחשב. הרמה הנוספת הזאת שמספקת תנועה חופשית המסוגלת להוציא חוויה הרבה יותר אימרסיבית. עם זאת תנועה חופשית במרחב ללא כבל בדרך כלל מגיעה עם השלכות ומחיר, במקרה הזה אומר ברמת הגרפיקה והעוצמה של המכשיר. רוב המשקפי המציאות המדומה ללא הכבל לא סגנונות לשאת גרפיקה עשירה או לגשת לסיפריות עם תוכן גראפי עשיר. קחו לדוגמא את האוקולוס קווסט (Oculus Quest), הודות לעיצוב האלחוטי שלו, הקווסט מציע תנועה חופשית מוחלטת במרחב שלך, כך משדרג כל חוויה שתרגישו - הרבה יותר מהאח הבכור שלו ה Oculus Rift S. אבל אל תשכחו שהקווסט לא עוצמתי כמו הריפט אס, כך שהוא לא תומך באותם התכנים,
אולי גם יעניין אותכם:
VR יגרום לך להרגיש כאילו אתה שם נפשית ופיזית. אתה מסובב את הראש והעולם מסתובב איתך כך שהאשליה שנוצרת מכל עולם שאתה נמצא לעולם לא אבודה.

צפה בסרט בקולנוע והפחד השברירי שאתה עלול לחוש כאשר רעידת אדמה הרסנית מתרחשת על המסך יעלם מהר מאוד אם תסובב את הראש כדי לראות את האדם שלידך מתכרבל על הפופקורן שלהם. סרטים וספרים לוקחים אותך לעולמות בדיוניים שונים, אך הם אינם עולמות שאתה משנה על סמך מעשיך.

המשחקים הטובים ביותר של HTC Vive ו- Vive Pro: חוויות מדהימות לשחק כרגע
המשחקים וחוויות Oculus השבר הטובים ביותר שיש
ישנם סוגים שונים של מציאות מדומה החל משוקע לחלוטין ולא סוחף וכלה בשיתופי פעולה ובאינטרנט. ה- VR שכולם מתרגשים ממנו הוא הווריאציה המלאה לחלוטין כי זהו העולם הניתן לחקר ואינטראקטיבי שנוצר על ידי מחשב תלת-ממדי שיכול לקחת אותך למקומות שהמציאות אולי לא תאפשר, בין אם זה ללכת על מאדים או לנסוע ברחבי ההרים במכונית ספורט .

מהיכן הגיעה המציאות המדומה?
VR כפי שאנו מכירים אותו היום בועט כבר עשרות שנים. כדי לתת לך מושג, התצוגה הראשית המותקנת בראש לא הייתה שבר של Oculus, למרות שמדובר במכשיר שהניע את רנסנס ה- VR, זה היה מכשיר שנקרא Headsight שנוצר בשנות השישים. אבל היו קודמים שאינם דיגיטליים, כל הדרך מציורי 360 מעלות שמטרתם הייתה אותה: לקחת את החוויה שלך למקום אחר. VR הוא הבחור החכם בטכנולוגיה ולא רק בגלל שהוא זקן.

הטכנולוגיה שימשה לכל מיני דברים במשך 200 שנותיה ממדע ורפואה לאימון טייסים ועזרה לאדריכלים להציג את גורד השחקים האחרון שלהם, ומאפשר לאנשים לחוות הליכה דרכה לפני שהונחה לבנה.

כן, המיקוד הנוכחי עשוי להיות בעיקר על משחקים, אבל זה לא כל מה ש- VR מתאים לו. ל- VR יש הרבה יישומים וזה צפוי רק להתרחב ככל שהטכנולוגיה תתפתח עוד יותר.

איך עובדת מציאות מדומה?
המציאות הווירטואלית אליה התייחסנו בתכונה זו דורשת בדרך כלל צורה כלשהי של תצוגה המותקנת בראש, מחשב, טלפון חכם או קונסולה שיוצרים את עולם התלת מימד וצורה כלשהי של מעקב קלט, שיכול להיות מעקב ידני, קול או ראש.

נכון לעכשיו ישנם מספר צגים המותקנים בראש כולם משתמשים במערך זה כולל Oculus Rift, שהיא המערכת שקנתה פייסבוק בעסקה בשווי של 2 מיליארד דולר בשנת 2014, HTC Vive, סוני פלייסטיישן VR ועוד.

אוזניות ה- VR הטובות ביותר לרכישה
סקירת Oculus Quest: חוויית VR ללא כבלים שמפתיעה באופן מפתיע
סקירה ראשונית של Oculus Rift S: חוויית VR חופשית יותר
כפי שציינו, חלק ממכשירי ה- VR מכילים תצוגה, המפצלת את העדכון לכל עין. במקרים אלה, כבל (בדרך כלל HDMI) יעביר את הווידאו מהמחשב האישי או מהקונסולה למסך / ים מול העיניים. מכשירי VR אחרים במחירים נוחים יותר משתמשים בסמארטפון שלך כדי להציג תוכן VR. ישנם גם מכשירים עצמאיים ללא חוטים המופיעים כמו Oculus Go ו- Oculus Quest החדשים יותר, המציעים כניסה לחוויות VR ברמה בינונית ללא צורך בסמארטפון יקר או במחשב גיימינג שיניע אותם.
זה רק חלק מהסיפור, כיוון שיש הרבה יותר דברים שנוגעים ביצירת החוויה הסוחפת לחלוטין שחברות רבות בתחום מכוונות אליהן. לדוגמא, ישנן עדשות לעיצוב מחדש של תמונות לתמונת תלת ממד סטריאוסקופית, בעוד שדה צפייה של 100 או 110 מעלות נמצא על הסיפון כדי להבטיח לאיך שלא תסתכל, העולם שנוצר עוקב אחריך. קצב פריימים גבוה (מינימום 60fps) חשוב גם כדי להבטיח שהעולם יגיב כפי שהיה במציאות על מנת שהאשליה תישאר שלמה.

מבחינת מעקב אחר קלט, ישנן מספר וריאציות, אשר כולן תורמות ליצירת העולם השוקק לחלוטין, בין אם זה בנפרד ובין אם בשילוב של צורות. מכשירים שונים משתמשים ברכיבים שונים על מנת להשיג זאת, החל מחיישנים ונוריות-LED ועד לבקרים אלחוטיים.

לדוגמא, סוני פלייסטיישן VR מציע מעקב ראשי של 360 מעלות על ידי ניטור אותות מתשע נורות ה- LED סביב האוזנייה עם מצלמת PS4. כשמדובר במעקב אחר ראש, חביון נמוך הוא חובה בכדי להבטיח שיהיה פיגור מינימלי בין סיבוב הראש לבין העולם שאתה חווה להגיב. ישנם מכשירים הטובים בכך יותר מאחרים, כאשר Oculus Rift הוא אחד הדגמים הטובים יותר.

באוזניות Oculus העדכניות והגדולות ביותר - Oculus Rift S - יש הרבה מעקב המובנה במכשיר עצמו, עם חמישה חיישנים שונים המשמשים למעקב אחר תנועת גופכם והבקרים בחלל ה- VR.

מעקב אחר תנועה נצפה במגוון צורות החל מכפפות חכמות כמו Oculus Touch, המגדלור של Valve ובקרי ה- HTC עבור אוזניות Vive שלה. כל אחד מהדברים האלה עובד מעט אחרת, אך הרעיון הוא להבטיח שאתה מרגיש כאילו אתה משתמש בידיים במהלך החוויה שלך. לא ניכנס לפרוטוקולים, אך שפע של חיישנים מעורבים, כמו גם לייזרים הנפלטים מתחנות בסיס במקרים מסוימים, כל אלה מסייעים בזיהוי המיקום המדויק של הראש והידיים שלך.
מעקב מדויק אחר תנועות האוזניות והיד משלב גם משהו שנקרא שש דרגות חופש (6DoF). זה מאפשר לטכנולוגיה לפקח על התנועה שלך בעולם האמיתי ולתרגם את זה באופן מדויק לעולם המשחק הווירטואלי. מעקב זה מבטיח כי כל תנועה שתבצע - אחורה, קדימה, למעלה ולמטה ומצד לצד תהיה במעקב נכון כדי להבטיח את החוויה הכי סוחפת. עבור חלק מהמשחקים האינטנסיביים יותר שבהם פעולות פיזיות הן חלק גדול מהמשחק המעקב הזה הוא חיוני. אגרוף VR הוא דוגמה מושלמת מכיוון שדיבורית המציאות המדומה צריכה לראות מתי אתה מתכופף כדי למנוע אגרוף או להניף את עצמך בתמורה.

במונחים של התצוגות הפופולריות ביותר שראשיתן מדברים, זה כמעט כל מה שקשור. אבל יש דברים אחרים שיכולים להוסיף לחוויית ה- VR. אחד מהם הוא מעקב אחר עיניים. היתרון במעקב אחר העיניים יהיה לספק עומק שדה מציאותי יותר, וכתוצאה מכך חוויה אמיתית יותר למציאות.

שיפור מהסוג הזה כבר מתחיל לצאת לשוק. ל- HTC Vive Pro Eye, למשל, מובנה מעקב אחר עיניים ומאפשר לכם לעשות דברים כמו לשלוט בתפריטים ולקיים אינטראקציה עם העולם הווירטואלי רק עם תנועת העין.

אחר הוא מעקב ידני. חברות עובדות על מכשירים חדשים כדי לאפשר מעקב מדויק אחר תנועות הידיים והאצבעות בתוך המשחקים. טכנולוגיה זו יכולה להסיר את הצורך בבקרים בעתיד ולהוביל לחוויות משחק הרבה יותר סוחפות. Leap Motion הוא גאדג'ט כזה שניתן לרכוש כשדרוג ל- HTC Vive. זה נמצא בשלבים הראשונים אך מראה את הפוטנציאל החזק של הטכנולוגיה העתידית.
היכולת לראות את הידיים שלך וצפה בהם במעקב מדויק בסביבת VR היא משהו די מיוחד. ישנן טכנולוגיות אחרות שפותחות כדי להפוך את החוויה למישושית יותר. כשתצליחו לראות ולהרגיש עם מה אתם מתקשרים, החוויות יהפכו לאמיתיות יותר.

סוג זה של שיפורים נבנה גם באוזניות הדגל האחרונות והגדולות ביותר. למדד השסתומים, למשל, יש בקרים חדשים ומשופרים המאפשרים אחיזה טבעית יותר בזמן המשחק ומאפשרים למשחקים לעקוב אחר כל אחת מאצבעותיכם. הוא נבנה גם עם חריץ הרחבה שבו ניתן להתקין שדרוגים עתידיים - כולל משהו כמו בקר Leap Motion למעקב אחר אצבעות ללא בקר.
מדוע כולם מדברים על VR?
VR משתנה ומשתנה כל הזמן. אנו רואים את מחירי האוזניות יורדים ואפילו את הופעתן של אוזניות חדשות. שיפורים טכנולוגיים כמו מתאמים אלחוטיים ואוזניות VR עצמאיות הופכים את הטכנולוגיה לנגישה יותר ויותר. ככל שהטכנולוגיה משתפרת, יותר מפתחי משחקים מעורבים גם הם. כלומר יש יותר משחקים לשחק ועוד להתלהב מהם.

לצד VR, הן טכנולוגיות המציאות המוגברת והן המציאות המעורבת מגיעות בקפיצות. אלה מספקים גישה מעניינת לתוכן שעשוי אפילו לפלס את דרכו למקום העבודה. העתיד בהחלט יהיה מעניין.