מציאות מדומה ישראל - מה זה מציאות מדומה ?
מצא
09-8320333
מה זה מציאות מדומה \ וירטואלית ?
 

מציאות מדומה וירטואלית  (באנגלית: Virtual reality, ובקיצור VR) היא סימולציה של סביבה, מלאה במידת האפשר, באמצעות מחשב, סמארטפונים ועכשיו גם במכשירי ALL IN ONE בתוך המשקפיים המחשב מייצר אשליה של סביבה מציאותית. חלק ממערכות המציאות מדומה מדמות את כלל החלל בו מצוי המשתמש לסביבה אחרת וחלק מהן מדמות רק את המחשב וסביבתו הקרובה לחלק מסביבה אחרת. מציאות מדומה משמשת לצורכי בידור, ללימוד, ולאימון.

הסביבה המדומה יכולה לדמות סביבה שבאמת קיימת בעולם הממשי שמחוץ לחדר המחשב, כמו סימולציות עבור טייסים או אימוני קרב, או לדמות סביבה דמיונית לחלוטין.

עולם המציאות מדומה וירטואלית  תופס תאוצה, וכיום ניתן לקבל את חווית המציאות המדומה ב-3 דרכים עיקריות. האחת על ידי שימוש בסמארטפון,מחשב או משקפי מציאות מדומה ניידים, כגון: vive focus וכמובן oculus go and quest.

את המונח "מציאות מדומה או מציאות וירטואלית" טבע ג'רון לנייר (Jaron Lanier) ב-1989. לנייר, היה אחד החלוצים בתחום כאשר הקים את חברת (VPL Reasearch (Virtual Programming languages אשר בנתה כמה מן המערכות הראשונות בשנות ה-80. המונח "מציאות מלאכותית" (Artificial Reality) היה בשימוש משנות ה-70 ו-סייברספייס" משנת 1984. מערכת המציאות המדומה וההיפרמדיה(היפרמדיה = מערכת בה מדיות שונות מקושרות על ידי תוכנת היפרטקסט, כך שהמשתמש יכול לנוע ביניהן בצורה לא לינארית, כמו השימוש בלינקים באינטרנט) הייתה Aspen Movie Map אשר נוצרה ב-MIT ב-1977 במימון DARPA. התוכנה יצרה סימולציה וירטואלית גסה של העיר אספן בקולורדו, והמשתמש יכול היה לשוטט ברחובותיה בשלושה מצבים: קיץ, חורף ובמצב פוליגני. השניים הראשונים היו מבוססים על תמונות שצילמו המפתחים ברחובות העיר בשתי העונות, והשלישי היה מודל גס ביותר בתלת מימד של העיר.

במקור, המונח מציאות מדומה בא לייצג מערכת מלאה היוצרת אשליה של העתקה למקום אחר, אך יש המשתמשים במושג גם לתיאור מערכות בהן אין אמצעים כמו כפפות סייבר וכו', כגון VRML באינטרנט, ולעתים גם מערכות אינטראקטיביות מבוססות-טקסט כמו מערכות MOO ו-MUD. מערכות אשר אינן מדמות העתקה למקום אחר משתמשות במסך רגיל, וג'ויסטיק כלשהו. שימוש זה במושג הוא שנוי במחלוקת.

המונח הוא אוקסימורון.

עולם המציאות וירטואלית משתנה ומתפתח במהירות, בשנת 2015 רכשה פייסבוק, את חברת הסטרטאפ Oculus בסכום של 2 מיליארד דולר. חברה זו פיתחה משקפי מציאות מדומה מתקדמים לדאז. צעד זה היווה את שריקת הפתיחה לתחרות עצומה בענף, בו חברות ענק כמו: Google, HTC, Sony ,Microsoft ו- Samsung ועוד הרבה מאוד אחרים התחילו להשקיע ולפתח משקפי מציאות מדומה בהשקעות של מליארדי דולרים. Google קצת הורידה הילוך מצידה כרגע והשקיעה בפיתוח תוכנה אבל הגוגל קארדבורד שלהם, משקפי מציאות מדומה מקרטון בלבד הקרוי Google cardboard, ובכך למעשה הנגישה את חווית המציאות מדומה להמונים, בעלות נמוכה.

פריצת דרך נוספת בתחום המציאות מדומה היא השימוש ההולך וגדל בטכנולוגיית צילום ב-360 מעלות, במיוחד על ידי תמיכת ענקיות הסרטונים - פייסבוק וגוגל (YouTube). בדרך צילום זו ובשימוש במשקפי מציאות וירטואלית - תהיה לקהל אפשרות של "להרגיש בתוך" הסרטונים, מה שיעניק נפח חדש ומרענן לסרטונים המופצים ברשת.

חלק מהמאמר נלקח מוויקיפדיה ושופר על ידי עמית קיסר.