חפש
ניתן לשלם בהעברה בביט או ב- PAYBOX לטלפון נייד מספר 055-887-6899, לאחר מכן תצא חשבונית מס קבלה ויצא משלוח.
אז מה חדש במציאות מדומה ?
מה זה GRAV LAB ?
הצמיד MYO שליטה מהשרירים
אולי גם יעניין אותכם:
מה זה מציאות מדומה ?, מתי זה התחיל, לאן זה לוקח את המין האנושי ומה הקשר ל - AI ?
 
היי לעוקבים שלי משנת 2013 וגם לכם עוקבים חדשים, בלעדיכם לא הייתי מה שאני היום.

אני מעלה את הכתבה הזאת מחודשת בפעם השנייה מעדכן מה שצריך לרוח הזמן ואני עושה זאת גם כמחווה לתחום שאני כל כך אוהב וגם למען המין האנושי כולו שהולך לאבד את המציאות בקרוב.

הסיפור שלפניכם מתחיל בסיפור האישי שלי ונגמר בסיפור של האנושות כולה, לאחר מכן אני אשמח לתגובות.
 
 
הכל מתחיל בשבילי בסיפור האישי שלי לפני 29 שנה כשהייתי ילד בן 13 בערך (תקופת הבר מצווה), אמא שלי לקחה אותי לדיזינגוף סנטר בתל אביב, למשחקיית וידאו, שם גם הציגו בפני את המציאות מדומה הראשונה לתקופתי שנפתחה בישראל, שם באותו רגע זאת הייתה הפעם הראשונה שפגשתי את הטכנולוגיה שהסעירה את ילדותי.
 
אני זוכר עצמי כנער צעיר כבן 13, עומד ונפעם למול מכשירי הענק שנראים כמו רובוטריקים מעולם אחר, אני זוכר כשהגיע תורי .המפעיל במקום הלביש אותי בחליפה וקסדה ענקית אני גם זוכר שהציוד היה נורא כבד. (אבל למי היה אכפת, נכנסתי לעולם אחר), המשחק הראשון ששיחקתי כילד (שיא הטכנולוגיה של אז, מבוסס על מחשבי אמיגה)
 
 
חשוב לציין שבשנות ה- 90, שיא הטכנולוגיה של מחשב גרפי היה ה-  amiga מחשב "על" לאותה תקופה ובזמן שלרוב היה תואם PC בצבעים צהוב שחור או ירוק שחור, לאמיגה היה מפרט מרשים לזמנו: 
 
בשנת Amiga 1987 יצא AMIGA 500) והוא היה הדגם הנמכר ביותר, המחשב הקדים את זמנו, חברת קומדור אינטרנשיונל האגדית, הייתה היצרנית של AMIGA:

מחשב אישי
קונסולת משחקים (CD32)
תאריך שחרור 23 ביולי 1985; לפני 33 שנים (Amiga 1000)
מחיר US $ 1,295 + 300 $ (כולל צג)
יורשים 1996 (אמיגה 1200 ו 4000 ט)
מערכת הפעלה AmigaOS ב- Kickstart
מעבד מוטורולה 680x0 @ ≈7 מגהרץ ומעלה
זכרון 256 קילובייט ומעלה, ניתן להרחבה

AMIGA לא החזיקה מעמד ורוב העובדים בחברה הם אפל של היום.
 
 
 
לאחר החוויה המטלטלת חיובית, החלטתי שאני רוצה מציאות מדומה בכל מחיר, אבל קודם כל, היה צריך מחשב חזק, כשעשו לי בר מצווה ,את כל כספי הבר מצווה שלי השקעתי במחשב amiga 500, למי שהיה amiga בשנות ה- 90 בטח מבין את התרגשות שלי, אבל לצערי עד שקניתי את המחשב המציאות מדומה נעלמה, בדיעבד נעלמה ליותר מעשרים שנה, אז נכון, המשחקים היו פרימיטיביים ומגושמים, הגרפיקה נוראית, וזה היה כבד! אבל  זה השאיר בי חותם, ומאז כפי שאתם רואים חיי השתנו, חיכיתי לטכנולוגיה שתתפתח ותחזור ביום מן הימים, מבחינתי מאז חיכיתי ועבדתי בתחום הכי קרוב מחשבים, משנה לשנה שמעתי שמועות שהמציאות מדומה חוזרת, לצערי זה לא קרה רק אחרי 30 שנה.
 
 
אני זוכר כבר אז ,בתור ילד,הבנתי מה הפוטנציאל האדיר של הטכנולוגיה הזאת ובתור ילד שחי על סרטי מדע בדיוני ,ידעתי שזה השלב הראשון של ממשק אדם ומכונה, גם ידעתי שברגע שהטכנולוגיה תבשיל, המציאות לא תהיה אותו דבר יותר, כי מה זה מציאות בעצם ? אני זוכר שחשבתי לעצמי, שום דבר לא יעצור את זה... ואז זה נעלם כמו שבא.
בשנות התעשים הציגו את המציאות מדומה כעובדה מוגמרת, הם טעו בזמנו, לכן להרבה אנשים יש פחד שמציאות מדומה לא תצליח גם הפעם (הפעם זה באמת ההצלחה הסופית של VR על יד דוקטור עמית קיסר). 

בואו נחזור עוד יותר אחורנית בזמן ונראה מה יקרה ?
כפי שאתם מבינים, הטכנולוגיה של המציאות מדומה איתנו עוד הרבה לפני שנולדתי וחשוב לי לציין שאני בן 43 עוד מעט וילד :),  אבל המציאות מדומה קיימת הרבה לפני.
שלושים שנה לאחר מכן לאחר כישלונות רבים בתחום המציאות מדומה, היה בחור שפשוט היה לו מזל (גם בשם שלו). לבחור קראו Palmer Luckey והוא נולד וגדל בלונג ביץ 'בקליפורניה, עם שלוש אחיות קטנות יותר, ג'ינג'ר לאקי, ברידג'ט לאקי ורוקסאן לאקי. אביו עבד בסוכנות רכב. 

התחביבים שלו כילד היו,שיעורי שיט, אלקטרוניקה והנדסה, קורסים בקולג 'בקהילה במכללת גולדן ווסט ובקולג' לונג ביץ 'סיטי, החל מגיל 14 או 15, החל להשתתף בקורסים באוניברסיטת קליפורניה סטייט, לונג ביץ' ובשנת 2010. הוא כתב ושירת כעורך מקוון בעיתון הסטודנטים המנוהל באוניברסיטה.

במהלך שנות ילדותו ונעוריו, עשה ניסויים במגוון פרויקטים אלקטרוניים מורכבים הכוללים תותחים, סלילי טסלה ולייזרים, כאשר חלק מהפרויקטים הללו הביאו לפציעות קשות. הוא בנה "אסדה" למשחקי מחשב במחיר של עשרות אלפי דולרים אמריקניים עם התקנה מורחבת של שישה צגים. הרצון שלו לטבול בעולמות שנוצרו על ידי מחשב הוביל לאובססיה למציאות מדומה (VR), מושג שלא זכה לתשומת לב משמעותית מתעשיית הטכנולוגיה כבר למעלה מעשור.

במאמץ ללמוד מידע נוסף על טכנולוגיית מציאות מדומה בנה לאקי אוסף פרטי נרחב הכולל למעלה מ 50 משקפי מציאות מדומה מהעבר, שרובן נבנו בשנות התשעים (הנפילה האחרונה של המציאות מדומה בילדותי). בגיל 16 החל לבנות משקפי משקפי מציאות מדומה מעיצוב משלו. כדי לממן פרויקטים אלה, הוא הרוויח לפחות 36,000 דולר בארה"ב על ידי תיקון ומכירה מחדש של מכשירי אייפון שנפגעו ועבד במשרה חלקית כמנהל שטח, מאמן שייט נוער וטכנאי תיקוני מחשבים.

בשנת 2009 הוא הקים את הפורומים של ModRetro עם חבר, ויצר קהילה מקוונת ל"פורטביליזציה ", תחביב שנסבב על הפיכת מכשירי חומרה ישנים כמו קונסולות משחק ומחשבים למחשבים ניידים שמכילים עצמאית תוך ערבוב טכנולוגיה חדשה וישנה.

בהמשך למד באוניברסיטת קליפורניה, לונג ביץ ', שם עסק בעיתונות ושירת כעורך מקוון של Daily49er. במהלך תקופתו שם, עבד גם כמהנדס במשרה חלקית במעבדת Mixed Reality (MxR)13 במכון לטכנולוגיות יצירתיות (ICT) באוניברסיטת דרום קליפורניה כחלק מצוות עיצוב ניסיוני למציאות מדומה.


בזמן שפלמר לקח את הזמן שלו ;) שנים חיכיתי למציאות מדומה, עד שהחיים והמציאות הפיזית דחקו לפינה את הזיכרונות והחלומות על מציאות מדומה, השנים חלפו וחלפו וחלפו, ואז לפני כמה שנים בעיתון, כתבה קטנה בעיתון על בחור שבונה קסדת מציאות מדומה במחסן שלו, הבחור שעונה לשם פאלמר לאקי כפי שכבר הסברתי לכם, הבחור הציג משקפי מציאות מדומה שהוא בנה במוסך ונתן להם את השם אוקולוס - שזה למעשה חלון לעולם אחר. 

על מנת לממן את המשקפיים שלו לאחר שכשל להביא משקיעים, פאלמר העלה את פרוייקט משקפי האוקולוס שלו בקיקסטארטר.

לאקי היה מתוסכל מחוסר היכולת של משקפי המציאות מדומה הקיימים בשוק,שהיו ממש גרועים נקודה, , שדה ראייה נמוך, עלות גבוהה,ושוקל כמו פיל קטן. על מנת לנסות ולפתור את הבעיה, הוא החל להתנסות בעיצובים משלו בשנת 2009. הוא השלים את האב-טיפוס הראשון שלו, שנקרא PR1, בגיל 17 במוסך של הוריו בשנת 2010, משקפי המציאות המדומה שבנה הציגו שדה ראיה של 90 מעלות, השהיה נמוכה, ו משוב היבטי מובנה.

לאקי פיתח סדרה של אבות-טיפוס הבוחנים תכונות כמו סטריאוסקופיה תלת-ממדית, טכנולוגיה אלחוטית ושדה ראייה קיצוני של 270 מעלות, תוך כדי ירידה בגודל ומשקל המערכות שלו. הוא שיתף עדכונים שוטפים על התקדמותו בפורומים שמבקרים בו מספר קטן של חובבי מציאות מדומה. יחידת הדור השישי שלו נקראה "RIFT", שנועדו להימכר כערכת עשה זאת בעצמך, הוא העלה את הפרוייקט באתר האינטרנט של קיקסטארטר למימון המונים באפריל 2012.


Oculus Rift CV1, היו משקפי המציאות מדומה המסחריות הראשונה שנוצרו על ידי Oculus VR.
ג'ון קארמאק מפתח תוכנה, מפתח משחקים המפורסם בזכות עבודתו בסדרת משחקי הווידאו Doom and Quake, ביקש להזמין לעצמו משקפי מציאות מדומה מלאקי, שהשאיל אותה ללא תשלום לקארמאק. קארמאק השתמש בה כדי להפגין את הכוח של VR Doom 3: BFG Edition בתערוכת הבידור האלקטרונית 2012. עם תשומת הלב של אלפי אנשים שנמשכו לפתע  לכייון המציאות מדומה, לאחר זמן קצר לאקי פרש מהאוניברסיטה כדי להתמקד ב- VR במשרה מלאה.

לאקי הדגים את היחידה בפני Valve, וקיבל אישור של Kickstarter ממנהלת המנכ"ל של Valve, גייב ניואל, שאמר "זה נראה מרגש להפליא. אם מישהו יצליח לפתור את הבעיות הקשות בטכנולוגיה הזאת זה לאקי, אנחנו חושבים שפאלמר הולך לעשות את זה. אנו ממליצים לכם בחום לתמוך בקיקסטארטר הזה. כאשר לאקי השיק את קמפיין הקיקסטארטר שלו למען Oculus, הוא קיבל המלצות מצד דמויות בולטות אחרות בענף המשחקים, כולל צוק בלזינסקי, דייוויד Helgason ומארק בולאס.

במהלך קמפיין ה- Kickstarter הדגים לאקי את השבר לגיימרים ולעיתונות בכנסים רבים של המשחקים, כולל PAX, Gamescom ו- QuakeCon 2012. [6.

קמפיין ה-  Kickstarter הצליח, וגייס 2.4 מיליון דולר ארה"ב, או 974% מהיעד המקורי שלו. לאחר שגייס יותר ממיליון דולר, ברנדן איריבה נשכר על ידי לאקי באוגוסט 2012 להיות מנכ"ל חברת Oculus. כתוצאה מהקמפיין המוצלח שלהם התרחבה Oculus VR, קיבלה יותר עובדים וחלל משרדים גדול יותר, אך לאקי תיאר את התהליך היומיומי שלו כמי שלא "שינה כל כך הרבה", כשהוא נשאר "איטי" לקראת ביצוע הדבר הזה.  לאקי המשיך לעבוד על כל תחומי העסק ואמר," יש לי את הידיים שלי בכל דבר, החל מהנדסת מוצר ועד פיתוח משחקים לשיווק. בהמשך, הוא העביר את המיקוד שלו לעבר מציאות מדומה. חומרת קלט, המכנה אותה "פרויקט המחמד".
 
 
כמה חודשים לאחר מכן הייתה עוד כתבה בעיתון, כתבה גדולה הפעם "פייסבוק רוכשת את אוקולוס ב-2 מליארד דולר) ואז הבנתי! זה הרגע לו חיכיתי המציאות מדומה בשלה והיא חוזרת הפעם לתמיד, אז עזבתי הכל בשנת 2013 ועברתי בגופי ונשמתי ל- VR\AR\MR\XR.
 
 
אז מה זה המציאות מדומה הזאת בכלל ? מתי זה התחיל ? למה זה התחיל ? למה זה טוב ? ,לכל השאלות אני מקווה לענות לכם בכתבה הזאת, בתמונות שלמעלה ניתן לראות את מתקני המציאות מדומה (VR) של תחילת שנות התשעים, ושימו לב כמה זה נראה דומה לטכנולוגיה המציאות מדומה הקיימת כיום, לא בדיוק.

ככה הציגו את זה בטלויזיה:
חזרנו לשנת 1965, הקוסמונאוט הראשון הולך בחלל ופורצת מלחמת וייטנאם ,אדם בשם אייבון סאת'רלנד בודק את הטכנולוגיה החדשה שלו head montian display בראשי תיבות (HMD) שבעתיד למעשה תשמש את הבסיס לטכנולוגיה שכולנו מכירים כמציאות מדומה ורבודה.

אייבון סאת'רלנד היה באמת הראשון שהצליח לגרום לטכנולוגיה החדשה להרגיש כמו עולם אחר (יותר כמו VR), באותה התקופה הטכנולוגיה הייתה מבוססת על סרטים, מה שלא היה משכנע במיוחד, הבעיה הגדולה במיוחד היה הגודל של הציוד שדרש רצפת אחסון שלמה.

חשוב לי לחדד את הנושא: בואו ננסה להבין את זה יותר, כי אולי זה לא כל כך מדויק, אם מציאות מדומה היא טכנולוגיה המגרה את החושים שלנו וגורמת לנו להרגיש בעולם אחר אז, לפני שאייבון סאת'רלנד אפילו חשב על מכשיר המציאות המדומה שלו, למישהו אחר כבר היה מוצר חדשני ומהפכני שצבר תאוצה, למרות שנראה כאילו המכונה לבשה את האדם, זה היה בהחלט נחשב כסוג של משקפי מציאות מדומה.

כפי שאתם רואים בתמונה, היה מדובר למעשה בקופסה גדולה ליד כיסא, הלקוח היה משלם כדי לשבת על הכיסא ולהכניס את הראש למכונה. בתוך המכונה הלקוח חש רוח, צליל סטריאו איכותי לאותה תקופה ומסך שחור לבן לבן ותלת ממדי, הידוע יותר כמראת קסם לאותה תקופה.

בשנת 1962 הייתה אפילו מערכת אחת שהוצגה לציבור (דוגמא בתמונה), אך זו כבר היסטוריה, וכדי להבין יותר את תחום המציאות מדומה עלינו להתקדם בסיפור לעתיד חזרה.

אז איך בעצם הגענו ממשקפי מציאות מדומה רטרו ל- RIFT ? השימוש במציאות מדומה בשנות השישים נעשה בעיקר על ידי צבא ארה"ב, חוקרים ונאס"א, ההתקדמות הרצינית בתחום התרחשה בראשית שנות השמונים.

כנראה בגלל שנולדתי :) חחח ועכשיו ברצינות, באותה תקופה, הציגה נאסא משקפי מציאות מדומה המיועדים לטייסי קרב למעשה רק אז נולד הרעיון של VR או מציאות מדומה בעברית, מה שמשעשע אותי לראות שהשימוש במציאות מדומה באותן שנים היה מבוסס על קסדת אופנוע, אך המשקפיים היו מצוידים בשני מסכי LED וטכנולוגיית 360.

לפני שנמשיך בסיפור ונחצה את קו ההווה לעבר העתיד, חשוב לי אישית, לציין את סיפורו של רנדי פאוש, סיפורו מתרחש בשנות השמונים, האיש ידוע בעיקר בזכות הרצאותיו כיצד להגשים את חלומות ילדותנו והגשמה עצמית, אז איך רנדי פאוש קשור לסיפור שלנו אתם בטח שואלים ?

רנדי פאוש היה עובד של דיסני כשהחלו ניסויים לשלב מציאות מדומה בתעשייה, רנדי התחיל סדרת הרצאות וקורסים של מציאות מדומה, בזכות רנדי, דור שלם של מתכנתים חלם על מציאות מדומה, שכמובן הובילה את החולמים להצלחה של המציאות מדומה בימינו.

​שנות התשעים הייתה האירוע הגדול ביותר עד כה למציאות מדומה, 1990, זו השנה בה חברות רבות הציגו טכנולוגיית מציאות מדומה, זו גם השנה בה אני נחשפתי לטכנולוגיה שתעצב את עתיד האנושות.

ברחבי ארצות הברית הופיעו מכונות ענק של משקפי מציאות מדומה 360, של חברות ענק בזמנו שהציגו לקהל הגיימרים כל מיני משחקים, בישראל אני נחשפתי למציאות מדומה בדיזנגוף סנטר בתל אביב כפי שכתבתי בתחילת המאמר.

המכונות כללו משקפי מציאות מדומה גדולות ומסורבלות, שבחלקן היו גם  הליכונים 360 ומתקני הליכה שמזכירים לי מאוד את KAT VR MINI של ימינו, ידיות המשחק מזכירות את ידיות המשחק של HTC VIVE ו- OCULUS RIFT. ולהלן כמה תמונות מהמפץ הגדול של שנות התשעים.

החברה ששלטה בשוק המציאות המדומה בשנות התשעים הייתה חברה בשם vr group, חברה יפנית שהצליחה להפוך דור שלם לחולם במציאות מדומה.

בשנות התשעים התמלאו גם בתי הקולנוע בסרטי מציאות מדומה רבים, שהציתו את הדימיון לילדי התקופה, כמו למשל: ג'וני נמוניק, בריינסקאן, ארקייד, וירטואוזיות, הקומה השלוש עשרה, המטריקס 1,2,3, ימים מוזרים, eXistenZ, מכסח הדשא ורבים נוספים, חשוב לציין שבמידה ועוד לא ראיתם ואתם רואים את עצמכם כמעריצי מציאות מדומה ו AR  הגיע הזמן לרוץ ולצפות.

בעקבות ההצלחה בראשית שנות התשעים, הצטרפו גם חברות הטק הגדולות באותה תקופה, SEGA ו- NINTENDO, ולאחר זמן קצר הציגו שני חברות הענק דאז, את נינטנדו בשנת 1995 ואת משקרפי המציאות מדומה Virtual Boy לעומתם Sega הציגו את SEGA VR.

שתי הקונסולות היו מיועדות לשוק הביתי, אך נכשלו בגדול והצרכנים הצביעו בארנק, כישלונם נבע מכמה סיבות,הטכנולוגיה הייתה המוקדמת והמחשבים החלשים לא הצליחו להריץ כמו שצריך את הגרפיקה שכם כך הייתה נוראית בסטנדרטים של ימינו.

לפניכם תמונות של הדגמים הבייתים של SEGA ו- NINTENDO. 

בשנת 1996 חלה הידרדרות נוספת בתחום המציאות המדומה, כאשר מתקני המציאות המדומה המגושמת נכשלו באומללות ונעלמו מהנוף, נשכחו להם במבוך הזמן, עידן האינטרנט הגיע ולאחר מכן עידן הסמארטפונים, אך המציאות המדומה נעלמה, לביינתים.
אז ממשיכים קדימה במסע בזמן שלנו.

השנה היא 2012, כמעט עשרים שנה אחרי שנעלמה לחלוטין טכנולוגיית המציאות המדומה, פאלמר לאקי, עדיין לא בן 20, בנה דגם של משקפי מציאות מדומה בבית הוריו.

פאלמר, שרצה להגשים את חלום חייו, להחזיר את טכנולוגיית המציאות המדומה לעולם, עשה זאת באוגוסט 2012 והשיק את הפרויקט שלו למימון קיקסטארטר מימון ההמונים, תוך פחות פלמר הצליח לגייס מעל 9,000 מיליון דולר כדי להמשיך ולפתח את משקפי המציאות המדומה שלו.

ב- 25 במרץ 2014, פייסבוק רכשה את חברת "אוקולוס" בסכום אסטרונומי של שני מיליארד דולר! 400 מיליון דולר במזומן ו- 1.6 מיליארד דולר במניות בפייסבוק, אז אפשר להגיד שפאלמר לאקי very lucky.

פייסבוק ופאלמר נתקלו במכשולים טכנולוגיים רבים עד ליצירת המוצר המוגמר, הדגם הצרכני הסופי הושק רק ב- 26 במרץ 2016.

הדגם הצרכני הסופי נקרא oculus c1 , לפניו היו שני דגמים נוספים עבור מפתחים dk1, dk2.

מכיוון שלאוקולוס לקח זמן, את הבכורה "גנבה" HTC במשקפי המציאות המדומה שלה htc vive, אבל הניצחון על ענקית הפייסבוק היה זמני בלבד, תוך שנה וחצי אוקולוס סגרה את הפער ועברה את HTC במכירות, אוקולוס די גמרה את HTC והיא עשתה זאת גם על ידי הורדת מחירים וגם על ידי השקעה של הון בטכולוגיות מובילות בתחום המציאות מדומה.

חשוב לי לציין כי Oculus rift cv1 היה רק קסדה, חיישן וג'ויסטיק,כאשר ב- Oculus ראו מה עשו המתחרים ב- HTC הם השלימו את הערכה בדומה ל- htc vive, מה שגרם לשינוי מגמה לטובת פייסבוק, לאחר מכן עוד ועוד חברות ענק הצטרפו לתחרות במשקפי מציאות מדומה, חברות כמו סוני, מיקרוסופט, אפל, סמסונג,  דל ועוד. אבל הסיפור שלנו עדיין לא נגמר, ההפך הוא הנכון, הוא רק מתחיל. ובשנים הקרובות נראה יותר ויותר טכנולוגיות של מציאות מדומה ומשולבת.


המשך יבוא , אהבתם, תגידו משהו תעשה לייק או פשוט תפיצו :) המאמר נכתב על ידי עמית קיסר ממציאות מדומה ישראל 2013, כל הזכויות שמורות.

 נ.ב

1. אני יודע שעשיתי לכם חשק למשקפי מציאות מדומה משלכם, ניתן לרכוש את כל סוגי משקפי המציאות מדומה בחנות הפיזית שלנו מציאות מדומה ישראל 2013 שמחזיקה את המלאי בישראל או בדרכים הבאות:

אמזון

אייביי