חפש
להתייעצות, בנושאים טכנים יש לתאם פגישה מראש בכדי שבעל מקצוע יהיה במקום

אירוע ה-Adult VR Fest 01, פסטיבל המציאות המדומה הראשון למבוגרים שהתקיים בסוף יוני בטוקיו, הסתיים במפח נפש. כמה שעות לאחר שנפתחו השערים הופסק האירוע ובוטל כליל בהוראת המשטרה המקומית, בשל עודף מבקרים וחשש מצפיפות יתר, עד כדי סכנה בטיחותית של ממש. בתמונות מהכנס נראים הצעירים כשהם גודשים את הרחובות הסמוכים לשער הכניסה בהמתנה יפנית חרישית - ציבור גדול ונאמן של חובבי מציאות מדומה (VR - virtual reality) פורנוגרפית שנותר בחוץ, בלתי מסופק, אך מאופק. "20 בחורים בני מזל שהיו קרובים לדלת הוכנסו", תיאר הבלוגר היפני Eizo0000 מעט לפני שהתבשר על הביטול. "הגעתי לשם שעה לפני במצב רוח מרומם, אבל כבר אז האזור כולו היה עמוס. היו כל כך הרבה אנשים ואי אפשר היה לשמור את המצב תחת שליטה". מי שבכל זאת הצליח לגנוב טעימה מהפסטיבל זכה לבחון מקרוב את החידושים החמים של סצנת הסקס הטכנולוגית, כולל חומרה בדמותן של בובות מין מהדור החדש וגאדג'טים סקסואליים אחרים שאמורים כבר לספק חוויה מינית מלאכותית מולטי-חושית. הטכנולוגיה אמנם מורכבת, אבל יחסים אינטימיים אנושיים מורכבים לא פחות. "האנשים האלה לא אהובים בעולם הזה, ויודעים שנשים לא מסתכלות עליהם באור חיובי", טוען Eizo0000 וטורח שלא להכליל את עצמו באותה קבוצה. "יש להם צרכים שלא סופקו והם לא רוצים להפריע לאף אחד, ולכן הם פונים לעולם החדש". בינתיים, באותו עולם חדש התמסרו המבקרים למתקנים ולגאדג'טים בלבוש מלא ובמשקפי VR: בוחנים תנוחות על בובת מין ממוחשבת או רובוטים, יושבים לצד יד נשית מכנית עשויה סיליקון, או טומנים ידם בקופסה שמעניקה תחושה של מגע שד באמצעות טכניקת זרמי אוויר. אפשר רק לדמיין את ישיבות העבודה - שבהן לוקחים חלק מהנדסים, מתכנתים, כלכלנים ומפתחי מוצר - במשרדי החברות סביב תהליכי הפיתוח של המוצרים האלה. מהצד נראה הקשר בין החגיגה הטכנולוגית הזאת לבין סקס מקרי בהחלט.

פורנו המציאות המדומה (VR) הדבר הבא

שלום, נשמח לקבל את הערכתכם לכתבה ולכותבים שלנו באמצעות לחיצה קטנה על כפתור הלייק! תודה
gest לגעת בחלום
בקרוב בבתי הקולנוע
גם בית המקדש קיים במציאות מדומה
הכתבה מאתר: THE MARKER, כל הזכויות שלהם בלבד.
 
 
אולי גם יעניין אותכם:

אלה הם רק צעדיו הראשונים של ה-VR Porn, ששיאו עוד לפניו. מי שמעז לחשוב כמה צעדים קדימה משוכנע שמכאן והלאה תטפס הפנטזיה המינית שלב אחרי שלב בסולם הטכנולוגי, כשהיא מותחת את רף הריגוש למחוזות חדשים: היא תספק לצרכניה סרטים שבהם סביבה פורנוגרפית של 360 מעלות, הנועזים יותר ישתמשו במשקפי VR בחדרי המיטות שלהם, כשהם ושותפיהם משמשים כבובות בסצנת המין של עצמם — עוטים ופושטים דמויות ומחלצות. במקביל תתקיים סצנת מין סוערת בחדרים וירטואליים ברשת, שיארחו מפגשים מיניים בשלט רחוק מכל סוג, צורה או אופן — כיד הדמיון הטובה. המפגש הזה — בין מודל מיני למודל עסקי — מעורר בקרב רבים סלידה וחששות כבדים. "זאת מגמה צפויה, כמעט טבעית, כשמסתכלים על האינטרנט כמדיום שהשימוש העיקרי שלו הוא לתכני פורנו. המדיום הטכנולוגי של מציאות מדומה יאפשר חוויות אנושיות בצורה מוחשית כל כך, והדבר הזה ישמש באופן כמעט הכרחי כנתיב ההתפתחות של הפורנו", אומר ד"ר נח עפרון, ראש התוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר־אילן. "באופן כללי, הטכנולוגיות החדשות מאפשרות לחוות חוויות אנושיות בסיסיות ללא ההקשר שבו הם נטועים וצומחים, והסיבה שיש משיכה כל כך עזה לפורנו באינטרנט היא שהוא מאפשר חוויה מסוימת של סקס בלי המעטפת שתמיד מלווה את יחסי המין ומעניקה לה משמעויות חברתיות, בין־אישיות ודתיות. האינטרנט מאפשר לנתק בין סקס לבין כל מה שבעבר הגביל אותו, ועיצב אותו ונתן לו משמעות. במציאות המדומה, החוויה היא כבר יותר מעמיקה ועזה". לדברי עפרון, הטכנולוגיה תשפיע עמוקות לא רק על האופן וההקשר שבו יתקיימו יחסי המין, אלא על התפישה שלנו את היחסים המיניים ומקומה של אינטימיות מינית ביחסים בין בני אדם, בתרבות ובחברה. "יש מי מדברים על כך שחלק מההתפתחות העתידית תהיה של משהו שדומה לסקס טלפוני בין שני בני אדם, אבל עם מערכת מציאות מדומה. כלומר, קשר שיתנהל בין שני בני אדם באמצעות דמויות חזית וירטואליות", אומר עפרון. התגובה הראשונית שמזמין פסטיבל ה-Adult VR Fest 01 הוא התנערות ותיוגו כתופעה טכנו־ביזארית שולית. על פניו אפשר להדוף אותה בחוזקה היישר אל היפנים או באופן ספציפי יותר לשכונת אקיהברה בטוקיו, שבה התקיים האירוע. זאת לא סתם עוד שכונה בעיר: אקיהברה נודעת כמרכז עולמי של גאדג'טים ותרבות אנימה (אנימציית הקומיקס היפנית), ומדריכי טיולים מתארים אותה כ"אימפריית האלקטרוניקה של טוקיו". זהו גן עדן לגיקים ולחובבי פנטזיה, והיא מזוהה ביפן עם תרבות ה"אוטקו" (Otaku), שבסלנג היפני מתארת אדם אובססיבי עד כדי התמכרות לאנימה, מנגה, משחקי וידאו וגאדג'טים. באופן כמעט פרדוקסלי, אקיהברה היא בעצם התגשמותה של הפנטזיה אודות עולם הפנטזיה. היא מושכת אליה צעירי "אוטקו" רבים, שנהפכו בשנים האחרונות למושאי מחקר חברתי ולכוכבי סרטים דוקומנטריים. הם גברים־ילדים, לרוב סטודנטים בני 18 עד 26 שכל עולמם — כולל קשרים חברתיים ובין־אישיים — הם עתירי טכנולוגיה, פנטזיה ודמויות וירטואליות.

אבל שכונת אקיהברה הייחודית היא לא בהכרח בועה מנותקת. בעיני לא מעט אנשים היא כדור הבדולח שמספק הצצה מהימנה למדי לחזון העתידי ביחסי האדם־מכונה. זה לא עתיד רחוק או מופרך, ואקיהברה לא נמצאת הרבה לפני המחנה. רק השבוע העניקה חברת סודה־קאם (SodaCam), שמספקת שירותי בידור למבוגרים ברשת, הצצה למערכת החדשה שתפעיל החל באוגוסט, הפעם בתוספת "מכשיר מתקדם שיספק הנאה אינטימית", לשון ההודעה. המיזם, פרי שיתוף פעולה עם חברת טלדילדוניקס (Teledildonics) ששמה מרמז על הבאות, כולל מתקני גירוי לגבר ולאשה, כלומר ויברטור, שמחובר למחשב ומגיב בהתאם. בתעשיות ההיי־טק והבידור צופים למכונות הסקס האלה עתיד מזהיר בעולם האנושי העתידי, גם אם בשלב הנוכחי טכנולוגיית ה–VR מאופסנת עדיין בעיקר בחדרו של הנער המתבגר. השירות החדש שמציעה סודה־קאם בפומבי, ואף סוקר על ידי מגזין "פורבס", הפופולריות של פסטיבל ה–VR הראשון למבוגרים מצטרפים לעוד ועוד סימנים ותחזיות מהשנה האחרונה, וביתר שאת בחודשים האחרונים, באשר למחסום שהצליחה טכנולוגיית ה–VR לפרוץ בדרך אל המיינסטרים. לצעוד בנעליה של אנה פרנק עד לאחרונה היה השימוש בטכנולוגיה של מציאות מדומה מלה נרדפת לגיימרים ולעולם משחקי המחשב, אך נעשה בה גם שימוש ממוסד בתחומים שהם יש למכשירי סימולציה ערך מוסף, כמו אדריכלות, רפואה ותיירות. בזמן שנאס"א מקימה מרכזי הכשרת VR לאסטרונאוטים, רופאים ופסיכולוגים מנסים לרפא פוביות ולטפל באוטיזם באמצעות טכנולוגיית VR. המציאות המדומה, כשהיא מיושמת באיכות גבוהה, כשמה כן היא — יוצרת מציאות מלאכותית שפועלת על המוח באופן משכנע למדי, כזה שמדמה תחושת טיסה עבור אדם הסובל מחרדת טיסות, או סימולציית תא טייס לטייס. במאי האחרון התקיים בסנטה קלרה שבקליפורניה כנס ה–AWE, שנחשב אחד הכנסים הגדולים בתחום של מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR) וטכנולוגיה לבישה (WT). כ–4,000 מבקרים הגיעו לכנס שבו הציגו כ–200 חברות, ובהן גם חברות ישראליות, את הפיתוחים החדשים בתחום — ממשחקים ועד סימולציות רפואיות. אבל מה שגרם למומחים להכריז על תחילתו של עידן רנסנס המציאות המדומה הוא כניסתם של השחקנים הגדולים שיודעים לייצר תנועות טקטוניות בעולם הטכנולוגי־תרבותי שלנו. חלק מהמוצרים נמצאים כבר על המדף וחלקם יושקו בחודשים הקרובים. ברשימה הזאת נמצאות, בין השאר, חבורת כמו סמסונג, שפיתחה את מערכת Samsung Gear VR; חברת HTC המשווקת כיום מערכת HTC Vive; סוני עם מוצר ה-Sony Playstation VR; פייסבוק שרכשה את חברת אוקולוס VR במארס 2014 ונהפכה לבעלים המאושרים של משקפי Oculus Rift; גוגל, שמשקפי הקרטון שלה Google Cardboard מיועדים להפוך כל מכשיר טלפון חכם לפלטפורמת VR להמונים, לצד מוצרים של עוד יצרניות סלולר כמו LG 360 VR, או Huawei VR. בנוסף, בינואר חשף "פייננשל טיימס" כי אפל מפעילה בשנתיים האחרונות חטיבה סודית שבה מאות מהנדסים, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות ומוצרי מציאות מדומה. על פי הדיווח, עסקה אפל בבניית מודלים שונים של משקפי מציאות מדומה, במטרה להתחרות בעתיד במוצרים בשוק משקי המציאות המדומה. בגדול נחלק שוק מוצרי ה-VR המסחרי לשני רבדים מרכזיים: הרובד הבסיסי, הזול והנגיש יותר, כולל מוצרים כמו משקפי VR שהם למעשה מתקן לטלפון חכם, שבאמצעות אפליקציה מתאימה נהפך למערכת תומכת VR. אל מול מה שנחשב "ערכות למתחילים" או חובבנים, יש עולם שלם של קסדות VR ייעודיות ויקרות יותר, שמרתקות בעיקר גיימרים, ואליהן מתלווים לרוב אביזרים טכנולוגיים לבישים נוספים. הדעה הרווחת היא שהטכנולוגיה הגיעה לבשלות מבחינת איכות ונגישות מסחרית. היא תעבור כפי הנראה שיפורים, בעיקר בתחום החומרה, אבל השלב ההתפתחותי הבא באבולוציה של מציאות המדומה כבר נוגע בשאלה "מה רואים?" וכאן העיניים נשואות אל יצרני התוכן.

אבל שכונת אקיהברה "אחרי שנים שמדברים על זה, סוף־סוף מתחילה להתרחש התפנית בתעשייה", אומרת דנה פורטר־רובינשטיין, מייסדת וסמנכ"לית שיווק באינספשן — סטארט־אפ העוסק בהפקת תכנים של מוסיקה, אמנות ופנאי עבור טכנולוגיות VR. "בשנה האחרונה יש כבר חומרה שמאפשרת חוויה ברמה מספקת. אנחנו נמצאים עכשיו בתחילתו של טרנד טכנולוגי, שאפשר להשוות לנקודה שבה יצא הטלפון החכם הראשון. עכשיו, לצד החומרה, מתחילה להתפתח תעשייה שלמה של תכנים שאמורה לגשר על הפער". התוכן שבאינספשן מצאו לנכון לפתח עבור הטכנולוגיה החדישה הוא בתחומי האמנות והמוסיקה. כשפורטר־רובינשטיין מתארת את מגוון האפשרויות, זה נשמע מהפכני. "אם אתה רוצה שהילד שלך יבקר במוזיאונים מפורסמים, הוא יכול לחבוש את המשקפיים ופשוט לבקר שם, להיות שם. אותו דבר לגבי פגישה עם אמן שאתה אוהב. אנחנו שומעים תמיד על הדברים רעים או הסכנות, אבל יש גם אלמנטים חיוביים, כמו הנגשת תכנים לאנשים שלא מצליחים להגיע אליהם". בעתיד שמתארת פורטר־רובינשטיין אין סיבה ששיעורי גיאוגרפיה, למשל, לא יתקיימו על פסגת הר הקילימנג'רו, במדבר סהרה או בקוטב הצפוני הווירטואליים, או שכל כיתה ו' 2 תועתק כמו שהיא למעמד הכרזת העצמאות בבית דיזנגוף בתל אביב כחלק משיעור היסטוריה. "זה לא יחליף את השיעור הפרונטלי, אבל זה בהחלט יכול להיות כלי לימודי שימושי מאוד", היא אומרת. בימים אלה עובדים באולפני CGO Studios על פרויקט בשם "אנה", סרט המציאות המדומה שיאפשר לצופה לבקר בעליית הגג שבה הסתתרה אנה פרנק בזמן מלחמת העולם השנייה באמסטרדם. עדיין לא ידוע מתי הפרויקט יסתיים ויהיה נגיש לציבור. "יש לנו מחויבות עמוקה לחלוק את חוויותיה של אנה באמצעות טכנולוגיות סטורי־טלינג המתקדמות ביותר, כדי לאפשר לסיפור שלה להמשיך ולהתקיים, וכדי להגיע למספר גדול ככל האפשר של צופים צעירים ברחבי עולם", הסביר הבמאי והתסריטאי של הפרויקט, דני אברמס. סקס הוא התשובה ואיך כל זה קשור לאירוע למבוגרים לפסטיבל המוזר שהתקיים בטוקיו? יש הסכמה גורפת כי תעשיית "הבידור למבוגרים", כלומר תעשיית הפורנו והסקס, הוא מנוע רב עוצמה בכל הקשור להטמעת מדיה. הקביעה הזאת אינה שליפה מהשרוול, היא מוכיחה עצמה מדי יום בפרסומות בתוכן שיווקי. על פי דו"ח שפירסמה בשנה שעברה חברת חקר השוק האמריקאית ג'וניפר, ב–2015 לבדה נצפו ברשת לא פחות מ-136 מיליארד קטעי וידאו למבוגרים. החברה העריכה כי עד 2020 יעלה המספר לכ-193 מיליארד קטעים, והצמיחה הגדולה ביותר צפויה להתרחש בארה"ב. אבל ציבור הצרכנים הגדול כבר פוזל לחוויית פורנו משודרגת: על פי נתוני גוגל טרנדס מאז 2014, תוצאות החיפוש של צירוף המלים "פורנו" ו"מציאות מדומה" זינקו בכ-10,000%. במאי אשתקד פירסם בית ההשקעות האמריקאי פייפר ג'פרי סקירה רחבה בתחום ההשקעות הטכנולוגיות, שהגדירה את תחום ה–VR כ"מגה־טק הבא". על פי הסקירה, תחום המבוגרים לבדו צפוי לגלגל מיליארד דולר בשנה בארה"ב עד 2025 ולהוות אחד משלושת מנועי הצמיחה של תחום ה–VR, לצד משחקים וסרטים. לפי פירמת המחקר והייעוץ הבינלאומית CSS Insights, שוק המציאות המדומה/רבודה יגלגל 4 מיליארד דולר בשנה עד 2018, ולא פחות מ–24 מיליון גאדג'טים יימכרו בו מדי שנה. הערכות מהסוג הזה צצות בשנה האחרונה בתדירות גבוהה, אבל לפחות בחלק מהמקרים לא לגמרי ברור אם הן אכן עוסקות בניבוי העתיד או ביצירתו. מאז נכנסו השחקנים הגדולים לעולם ה–VR וה–AR (המציאות הרבודה) התרבו פלאים בעלי האינטרסים שמעוניינים בהשלמת המהפכה. אלה כוללים מעגלים רחבים: מעטפת תעשייתית שלמה של תוכנה, חומרה, עיצוב מוצר, עולם שלם של הפקת תוכן, שמאחוריהם בעלי מניות, משקיעים פרטיים, בתי השקעות וקרנות השקעה. לכן, לצד ההתרגשות והתכונה שמורגשות בשטח, כל נתון ראוי לגם ליחס חשדני. בסוף 2015 פירסמה חברת YouVisit את סקר "מדד התיאבון למציאות מדומה". תחת הכותרת הבומבסטית הזאת קבע הסקר כי 23 מיליון אמריקאים בוגרים התנסו במציאות מדומה, וכי כ–30% מהאמריקאים בני 18 ומעלה שמחוברים לאינטרנט נלהבים להתנסות בטכנולוגיה הזאת. עוד טען הסקר, כי 18% מהצעירים בני 18–24 דיווחו כי התנסו בטכנולוגיית VR ו–46% להוטים להתנסות בה. אבל לא רק הדור הצעיר. לפי הסקר, אחד מכל שבעה בני 65 ומעלה מעוניין לחוות את פלאי המציאות המדומה. שורת הממצאים המרעישים עוד ארוכה, אבל בסופה מצוין שמדובר בסקר צרכנים אינטרנטי שנערך באמצעות גוגל באוגוסט האחרון בקרב כ–1,000 אמריקאים בני 18 ומעלה. זה לא מנע מהסקר להתפרסם באתרים רבים בעולם ולצייר את האומה האמריקאית כנלהבת במיוחד. התכנים המדוברים בפומבי הם לרוב משחקים, מוסיקה, תיאטרון, קונצרטים וצפייה ביעדי נופש, אבל גם פורטר־רובינשטיין מודעת לכך שהדרך של ה–VR אל ההמונים לא תיסלל באמצעות ביקור וירטואלי במוזיאון הלובר בפריז או ה–MOMA בניו יורק. "האנליסטים מנבאים שהפריצה תגיע מתעשיות המשחקים והפורנו", היא אומרת. בחלקים מתעשיית הפורנו כבר החלו להתאים עצמם לעולם החדש ונערכים לספק חוויה מוחשית ב–360 מעלות. גורם בתעשייה סיפר באחד האתרים האמריקאיים על השינויים מרחיקי הלכת שמחייבת ההתאמה לטכנולוגיה החדשה — מהשימוש במצלמות תלת־ממד ועד ההשפעה על אופי המשחק והתנוחות של שחקנים. כך נערכת טכנולוגיית ה-VR לשחזור הצלחתה מעולם האינטרנט. האם יש כאן רע מוחלט או אולי פתח לעולם חדש שבמקומות מסוימים יכול לתרום, לגוון ואולי להציל יחסים מחורבנם הקרב? לדברי עפרון, "הפחד נובע מכך שבעקבות המפגש עם הטכנולוגיות החדשות, המשמעות של סקס תשתנה בצורות שקשה לנו לצפות. אנחנו לא יודעים עד כמה השינויים הללו ישפיעו על החוויה. כבר כיום, בימי הפורנו באינטרנט, יש הרבה מחקרים שטוענים כי מי שגדלו כבני נוער בחשיפה לפורנו ברשת מתייחסים לפרטנרים שלהם בצורה שונה: הם מצפים לריגושים אחרים, שהם לא תמיד מקבלים בפועל מבן או בת הזוג שלהן, התפישה שלהם לגבי מה מספק את הפרטנר שלהם לא תואמת את המציאות האנושית". להערכתו, דבר כזה יקרה גם עם הטכנולוגיות החדשות. "אנחנו נבין מחדש מהו סקס לאור הניסיון שלנו עם הטכנולוגית החדשות. הדבר הזה יופיע במערכות היחסים שלנו עם בני אנוש. אני בהחלט מודאג מהניתוק שטכנולוגיה מאפשרת בין סקס לכל המשמעות הנלוות שלו. אני מודע לכך שיש משהו משחרר בניתוק הזה, אבל אני חושש שהילדים שלנו יחוו את הסקס שלהם באמצעות תיווך טכנולוגי". מאמר שפירסם העתידן הבריטי ד"ר איאן פירסון בספטמבר האחרון נושא את הכותרת "עליית הסקס הרובוטי". במאמר הוא פורש תחזית עתידית מחרידה למדי לחיי המין של האנושות בעשורים הבאים. בין היתר, חוזה פירסון כי החל ב–2025 נתחיל לראות מכשירי סקס רובוטיים, בעיקר במשקי בית בעלי הכנסה גבוהה; ב–2030 רוב בני האדם יקיימו סקס וירטואלי (בדומה למתרחש כיום בגלישה באתרי פורנו); וב–2035 ירכשו רוב המבוגרים אביזרי מין לשימוש במערכת מציאות מדומה. עוד מדבר פירסון על כך שקיום יחסים בין שני בני אדם באמצעות רובוטים ודמויות וירטואליות ייהפך למקובל ונפוץ. ב–20 השנים הבאות תכפיל עצמה פי שבעה ההוצאה על אביזרי מין והיקף השוק יטפס בבריטניה ליותר ממיליארד ליש"ט. את התחזית של פירסון, שנכתבה בשיתוף עם רשת אביזרי המין הבריטית בונדארה, כדאי לקחת בעירבון מוגבל, אבל לפעמים עצם העיסוק חשוב לא פחות מהתוכן. לא צריך להיות עתידן כדי להשתכנע שלמיניות האנושית — כמושג כללי ופרטי — יצטרף בקרוב פרטנר נוסף. החששות שמביע עפרון, ולא רק הוא, מתרחיש שבו טכנולוגיה חדשה משפיעה על האנושות עד כדי איבוד אנושיותה, הם חלק בלתי נפרד מהתפתחות של חברה וקדמה. אין בכוחן של החששות למנוע את הקדמה הטכנולוגית, ויחד עם השינויים של תפישות עולם, זהויות ועוד רבים, משתנה גם נקודת השיפוט. אבל לא בטוח שנבואת הזעם הזאת תגשים את עצמה באופן הקשה או החמור ביותר שניתן לתאר, אם בכלל. כאשר בוחנים שתי טכנולוגיות חווייתיות מתקדמות — מציאות מדומה מול מציאות רבודה — מוצאים שני עולמות דומים אך שונים בתכלית. עולמם של שחקני הפוקימון גו שמציפים את המרחב הציבורי שונה מזה של נערים החובשים קסדת VR מול מחשב אינספור שעות מדי יום. נוכח אלה נשאלת השאלה אם ההימור על התוכן הפורנוגרפי כמקדם טכנולוגי יצלח גם הפעם. "פורנו הוא סוג התוכן שקידם כל טכנולוגיית תקשורת חדשה. הוא היה אחד התכנים שדחפו לפיתוח פס רחב, ובדור הקודם הוא דחף להתפתחות סרטי הווידאו, ולכן אפשר לראות בו סוג של תוכן שמקדם טכנולוגיות חדשות", אומרת ד"ר כרמל וייסמן, חוקרת תרבות דיגיטלית בתוכנית הרב־תחומית במדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב. ואולם וייסמן לא בטוחה שבמקרה של מציאות מדומה מדובר בתהליך דומה. "הטכנולוגיה של מציאות מדומה נמצאת במרכז של עולם הגיימינג, אבל אני קצת בספק לגבי היכולות שלה לחדור למיינסטרים. בסוף שנות ה–90 המחשבה היתה שנרצה לשקוע בעולמות וירטואליים וקמו אתרים שניסו להעניק את החוויה הזאת, כמו Second Life, שמה שנשאר מהם הם תכני פורנו ודת, והם מזוהים עם קהלי שוליים מוזרים". וייסמן מזהה שתי מגמות מנוגדות: מחד, רצון לחוויה מוחשית שאינה קיימת במציאות הממשית; ומאידך קושי להתמסר לניתוק מוחלט. "אני חושבת שאנשים לא באמת רוצים להיכנס למצב של משוקעות מלאה. אנחנו לא רואים, למשל, שסרטי תלת־ממד משתלטים על תעשיית הקולנוע. יש משהו, גופני אפילו, שנרתע מהחוויה הזאת, כמו תחושת ורטיגו או סחרחורת כשאתה חובש קסדת VR. זה כאילו הגוף עוצר את זה. יש גם רתיעה מלשקוע שעות על גבי שעות בעולם וירטואלי מנותק, בזמן שתחום המציאות הרבודה — שמשלב את התוכן או המשחק על גבי המציאות הקיימת — מוציא אותך דווקא החוצה ואנשים מתמסרים אליו שעות כמו במקרה של הפוקימון גו". האמירות של וייסמן יכולות אולי לנחם במעט את חשש מעולם המטריקס העתידני, אבל לא את האוהדים המסכנים שאוכלים להם ת'לב מפסטיבל Adult VR Fest 01. כיאה לתחושת המחויבות היפנית, גם עובדי הפסטיבל קיבלו את הבשורה בדמעות. "המנהל נשבע שבפעם הבאה האירוע יתקיים במקום גדול יותר כדי להקל על חובבי האירוטיקה", עידכן הבלוגר Eizo0000. אם להסתמך על הפרסומים בימים שלאחר מכן, חוויה מתקנת תתקיים כבר באוגוסט, עם פתיחת שעריו של Adult VR Fest 02. היא לא בהכרח בועה מנותקת. בעיני לא מעט אנשים היא כדור הבדולח שמספק הצצה מהימנה למדי לחזון העתידי ביחסי האדם־מכונה. זה לא עתיד רחוק או מופרך, ואקיהברה לא נמצאת הרבה לפני המחנה. רק השבוע העניקה חברת סודה־קאם (SodaCam), שמספקת שירותי בידור למבוגרים ברשת, הצצה למערכת החדשה שתפעיל החל באוגוסט, הפעם בתוספת "מכשיר מתקדם שיספק הנאה אינטימית", לשון ההודעה. המיזם, פרי שיתוף פעולה עם חברת טלדילדוניקס (Teledildonics) ששמה מרמז על הבאות, כולל מתקני גירוי לגבר ולאשה, כלומר ויברטור, שמחובר למחשב ומגיב בהתאם. בתעשיות ההיי־טק והבידור צופים למכונות הסקס האלה עתיד מזהיר בעולם האנושי העתידי, גם אם בשלב הנוכחי טכנולוגיית ה–VR מאופסנת עדיין בעיקר בחדרו של הנער המתבגר. השירות החדש שמציעה סודה־קאם בפומבי, ואף סוקר על ידי מגזין "פורבס", הפופולריות של פסטיבל ה–VR הראשון למבוגרים מצטרפים לעוד ועוד סימנים ותחזיות מהשנה האחרונה, וביתר שאת בחודשים האחרונים, באשר למחסום שהצליחה טכנולוגיית ה–VR לפרוץ בדרך אל המיינסטרים. לצעוד בנעליה של אנה פרנק עד לאחרונה היה השימוש בטכנולוגיה של מציאות מדומה מלה נרדפת לגיימרים ולעולם משחקי המחשב, אך נעשה בה גם שימוש ממוסד בתחומים שהם יש למכשירי סימולציה ערך מוסף, כמו אדריכלות, רפואה ותיירות. בזמן שנאס"א מקימה מרכזי הכשרת VR לאסטרונאוטים, רופאים ופסיכולוגים מנסים לרפא פוביות ולטפל באוטיזם באמצעות טכנולוגיית VR. המציאות המדומה, כשהיא מיושמת באיכות גבוהה, כשמה כן היא — יוצרת מציאות מלאכותית שפועלת על המוח באופן משכנע למדי, כזה שמדמה תחושת טיסה עבור אדם הסובל מחרדת טיסות, או סימולציית תא טייס לטייס. במאי האחרון התקיים בסנטה קלרה שבקליפורניה כנס ה–AWE, שנחשב אחד הכנסים הגדולים בתחום של מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR) וטכנולוגיה לבישה (WT). כ–4,000 מבקרים הגיעו לכנס שבו הציגו כ–200 חברות, ובהן גם חברות ישראליות, את הפיתוחים החדשים בתחום — ממשחקים ועד סימולציות רפואיות. אבל מה שגרם למומחים להכריז על תחילתו של עידן רנסנס המציאות המדומה הוא כניסתם של השחקנים הגדולים שיודעים לייצר תנועות טקטוניות בעולם הטכנולוגי־תרבותי שלנו. חלק מהמוצרים נמצאים כבר על המדף וחלקם יושקו בחודשים הקרובים. ברשימה הזאת נמצאות, בין השאר, חבורת כמו סמסונג, שפיתחה את מערכת Samsung Gear VR; חברת HTC המשווקת כיום מערכת HTC Vive; סוני עם מוצר ה-Sony Playstation VR; פייסבוק שרכשה את חברת אוקולוס VR במארס 2014 ונהפכה לבעלים המאושרים של משקפי Oculus Rift; גוגל, שמשקפי הקרטון שלה Google Cardboard מיועדים להפוך כל מכשיר טלפון חכם לפלטפורמת VR להמונים, לצד מוצרים של עוד יצרניות סלולר כמו LG 360 VR, או Huawei VR. בנוסף, בינואר חשף "פייננשל טיימס" כי אפל מפעילה בשנתיים האחרונות חטיבה סודית שבה מאות מהנדסים, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות ומוצרי מציאות מדומה. על פי הדיווח, עסקה אפל בבניית מודלים שונים של משקפי מציאות מדומה, במטרה להתחרות בעתיד במוצרים בשוק משקי המציאות המדומה. בגדול נחלק שוק מוצרי ה-VR המסחרי לשני רבדים מרכזיים: הרובד הבסיסי, הזול והנגיש יותר, כולל מוצרים כמו משקפי VR שהם למעשה מתקן לטלפון חכם, שבאמצעות אפליקציה מתאימה נהפך למערכת תומכת VR. אל מול מה שנחשב "ערכות למתחילים" או חובבנים, יש עולם שלם של קסדות VR ייעודיות ויקרות יותר, שמרתקות בעיקר גיימרים, ואליהן מתלווים לרוב אביזרים טכנולוגיים לבישים נוספים. הדעה הרווחת היא שהטכנולוגיה הגיעה לבשלות מבחינת איכות ונגישות מסחרית. היא תעבור כפי הנראה שיפורים, בעיקר בתחום החומרה, אבל השלב ההתפתחותי הבא באבולוציה של מציאות המדומה כבר נוגע בשאלה "מה רואים?" וכאן העיניים נשואות אל יצרני התוכן.