חפש
להתייעצות, בנושאים טכנים יש לתאם פגישה מראש בכדי שבעל מקצוע יהיה במקום
אז מה זה המציאות מדומה הזה ?
 

מציאות מדומה (באנגלית: Virtual reality, ובקיצור VR) היא סימולציה של סביבה, מלאה במידת האפשר, באמצעות מחשב או טלפון נייד באופן הנותן למשתמש המחשב אשליה כי הוא באמת בסביבה המציאותית אותה מדמה המחשב וכי הוא אינו משתמש במחשב. חלק ממערכות המציאות המדומה מדמות את כלל החלל בו מצוי המשתמש לסביבה אחרת וחלק מהן מדמות רק את המחשב וסביבתו הקרובה לחלק מסביבה אחרת. מציאות מדומה משמשת לצורכי בידור, ללימוד, ולאימון.

הסביבה המדומה יכולה לדמות סביבה שבאמת קיימת בעולם הממשי שמחוץ לחדר המחשב, כמו סימולציות עבור טייסים או אימוני קרב, או לדמות סביבה דמיונית לחלוטין.

עולם המציאות המדומה תופס תאוצה, וכיום ניתן לקבל את חווית המציאות המדומה ב-2 דרכים עיקריות. האחת על ידי שימוש בטלפון הסלולרי תוך הצבתו בתוך מתקן מיוחד בדמות משקפיים שנועד לצורך הדמיית המציאות. והשנייה - שימוש בקונסולה ייעודית המכילה משקפיים מיוחדות הכוללות את החומרה הנחוצה להדמיית המציאות ברמה גבוהה בהרבה מהעבר.

את המונח "מציאות מדומה" טבע ג'רון לנייר (Jaron Lanier) ב-1989. לנייר היה אחד החלוצים בתחום כאשר הקים את חברת (VPL Reasearch (Virtual Programming languages אשר בנתה כמה מן המערכות הראשונות בשנות ה-80. המונח "מציאות מלאכותית" (Artificial Reality) היה בשימוש משנות ה-70 ו-סייברספייס" משנת 1984. מערכת המציאות המדומה וההיפרמדיה(היפרמדיה = מערכת בה מדיות שונות מקושרות על ידי תוכנת היפרטקסט, כך שהמשתמש יכול לנוע ביניהן בצורה לא לינארית, כמו השימוש בלינקים באינטרנט) הייתה Aspen Movie Map אשר נוצרה ב-MIT ב-1977 במימון DARPA. התוכנה יצרה סימולציה וירטואלית גסה של העיר אספן בקולורדו, והמשתמש יכול היה לשוטט ברחובותיה בשלושה מצבים: קיץ, חורף ובמצב פוליגני. השניים הראשונים היו מבוססים על תמונות שצילמו המפתחים ברחובות העיר בשתי העונות, והשלישי היה מודל גס ביותר בתלת מימד של העיר.

במקור, המונח מציאות מדומה בא לייצג מערכת מלאה היוצרת אשליה של העתקה למקום אחר, אך יש המשתמשים במושג גם לתיאור מערכות בהן אין אמצעים כמו כפפות סייבר וכו', כגון VRML באינטרנט, ולעתים גם מערכות אינטראקטיביות מבוססות-טקסט כמו מערכות MOO ו-MUD. מערכות אשר אינן מדמות העתקה למקום אחר משתמשות במסך רגיל, וג'ויסטיק כלשהו. שימוש זה במושג הוא שנוי במחלוקת.

המונח הוא אוקסימורון.

עולם המציאות המדומה משתנה ומתפתח במהירות, בשנת 2015 רכשה פייסבוק (חברה) את חברת הסטרטאפ Oculus בסכום של 2 מיליארד דולר. חברה זו פיתחה משקפי מציאות מדומה מתקדמים. צעד זה היווה את שריקת הפתיחה לתחרות עצומה בענף, בו חברות ענק כמו: Google, HTC, Sony ,Microsoft ו- Samsung התחילו להשקיע ולפתח משקפי מציאות מדומה בהשקעות של מאות מיליוני דולרים. Google מצידה השקיעה בפיתוח מוצר העשוי מקרטון בלבד הקרוי Google cardboard, ובכך למעשה הנגישה חווית מציאות מדומה להמונים ובעלות נמוכה.

פריצת דרך נוספת בתחום היא השימוש ההולך וגדל בטכנולוגיית צילום ב-360 מעלות, במיוחד על ידי תמיכת ענקיות הסרטונים - פייסבוק וגוגל (YouTube). בדרך צילום זו ובשימוש במשקפי תלת המימד - תהיה לקהל אפשרות של "להרגיש בתוך" הסרטונים, מה שיעניק נפח חדש ומרענן לסרטונים המופצים ברשת.

המאמר נלקח מוויקיפדיה וכל הזכויות שמורות להם.