חפש
שרת 51 נתניה, טלפון: 09-8320333 רב קווי
 היום ב-Oculus Connect 4, כנס המפתחים השנתי של החברה, Oculus חשפה את מייזם משקף המציאות המדומה העצמאי, Santa Cruz "Prototype II", כולל בקרי תנועה בעלי שש דרגות חופש.
למרות שממרחק, זה עשוי לא להיראות שונה מאב הטיפוס המקורי שהוצג בשנה שעברה, במבט קרוב, ברור שמדובר למעשה בצעד גדול קדימה, כולל  צג ועדשות חדשים.
 
בהמשך להכרזה בנאום הפתיחה על מיזם Santa Cruz, כולל זאת שערכות הפיתוח יגיעו לידי המפתחים במשך השנה הבאה, נלקחתי בזריזות אל גירסת הדגמה, שנערכה מאחורי דלתות סגורות, של הגרסא האחרונה של המשקף. למרות שבאותו היום הכריזה החברה על משקף עצמאי אחר, Oculus Go, מיזם Santa Cruz הינו מכשיר שונה לגמרי: הוא מייצג את עבודת החברה על הצעה מסוג משקף עצמאי יוקרתי      ( בעוד ש- Oculus Go מיועד יותר לרמה נמוכה יותר, בדומה ל-Gear VR). בעוד ש- Oculus Go כבר הופקה והיא מוכנה להשקה בשנה הבאת תמורת 200$, מיזם Santa Cruz עדיין נמצא בשלב האב טיפוס.
 
בכדי להסיר כל מיני אי הבנות, נבהיר כי Santa Cruz הינו משקף עצמאי, כלומר הוא אינו נסמך על מחשב ביתי בשום אופן – כל מה שנדרש למציאות המדומה מובנה בתוכו, כולל החשמל והמיחשוב. בזה הוא שונה ממשקף אלחוטי, אשר יהיה משוחרר מקשירה, אבל עדיין ייסמך על מחשב ביתי פונדקאי בשביל לבצע חישובים ויצירת תמונה.
מכיון ש- Santa Cruzהינו משקף עצמאי, הרעיון הוא שאתה יכול להשתמש בו בכל מקום, והעקיבה המעמיקה אמורה לתת לך למעשה נפחי עקיבה בלתי מוגבלים.

התנסות מעשית: אב טיפוס ובקרי Ocululs Santa Cruz II

וכעת, חזרה לגירסת ההדגמה, לא ניתן לי לצלם או להקליט קטעי וידיאו, אך השגתי מבט קרוב במכשיר וביכולתי לספר מה ראיתי ומה הם התרשמויותיי.
 
הערה זריזה נוספת: על המשקף אותו ניסיתי היום היה מוטבע Santa Cruz "Prototype II", ולפיכך אקרא לו Santa Cruz P2, בעוד שאב הטיפוס משנה שעברה יקרא P1.
 
שינויי חומרה מ-P1 ל-P2
 
מארז
אם כן, בעוד ש-Santa Cruz P1 היה למעשה Rift אשר נחתך ביחד עם סוללת טלפון נייד/מודול סוללה אשר הוצמד לחלק האחורי, ומשטח פנים חדש המציג את טכנולוגיית העקיבה המעמיקה, ל- Santa Cruz P2 יש מארז חדש לגמרי אשר מכיל את רכיבי המיחשוב/סוללה באופן ישיר בתוך מסגרת התצוגה. מכאן שאין בליטה גדולה בחלקו האחורי של המשקף כמו זאת שהייתה ב-P1.
 
תצוגה ועדשות
בנוסף לדחיסת כל דבר לתוך מסגרת התצוגה, נראה כי המשקף מכיל תצוגה בעלת רזולוציה גבוהה יותר ועדשות Fresnel חדשות. בדומה ל- Rift, ה-P2 משמר את חומרת מחוון ההתאמה של ה-IPD, אך בניגוד  ל- Rift, יש לו כפתורי עצמה בחלקו התחתי.
 
שמע ממוזג נסתר
ב-P2 קיימים רמקולים מובנים, אך הם אינם מכסים את האוזניים כמו ב- Rift, במקום זאת הם מוטמאים בתוך/ליד רצועות הראש: אינך יכול לראותם למעשה, אך אתה יכול לשמוע אותם (וכל אחד העומד בסמוך). אני הבחנתי ב-בשקעי אוזניות בגודל של 3.5 מילימטר בימין ובשמאל המשקף, המרמזים כי תוכל לחבר את אוזניותיך לחווית שמיעה משופרת ופרטית יותר. אנשים מצוות ה- Santa Cruzאמרו לי כי פתרון השמע עבור ה-P2 עדיין אינו מגובש, כך שאנו נוכל לראות שינויים.
 
תושבת ראש והנדסת אנוש
תושבת הראש של ה-P2 אף היא חדשה לגמרי. בעוד שה- P1 השתמשה באותה תושבת ראש כשל ה- Rift (רצועות קשיחות עם משולש בחלק האחורי), הרצועות החדשות הינן קשיחות בחלק הקדמי אך הופכות להיות גמישות ואלסטיות ככל שהן מתקדמות אל מאחורי הראש. בעוד שה-Santa Cruz P2 נראתה מעט מגושמת ונתנה תחושה מעט כבדה יותר מאשר ה- Rift, אני די מופתע מגודלה וממשקלה בהתחשב בכל מה שהיה עליהם לזווד בתוך מעטפת התצוגה.
 
בקרים
באשר לבקרים החדשים של ה-P2Oculus טוענת שאותו הצוות אשר יצר את Touch בנה גם את הבקרים של  Santa Cruz P2, וזה אכן נראה – הם מרגישים ועובדים בדיוק כפי שהיית מצפה מ-Touch, מלבד שכעת הם תפוסים בחלק העליון במקום ג'ויסטיק וכפתורים.
 
 
התנסות
 
תצוגה ועדשות
כאשר חבשתי את ה- Santa Cruz P2, מיד התרשמתי מהתצוגה והעדשות החדשים. למרות שהיו הרבה שמות נוספים נוכחים (למרות הכול, זאת חווית מציאות מדומה הפועלת על חומרת חישוב ניידת), כושר ההפרדה הינו צעד גדול מעבר לזה של  Rift. מקדם מילוי הפיקסלים (Pixel fill factor) אף הוא נראה טוב למדי, בעשותו הרבה להפחתת אפקט דלת הרשת (Screen door effect). תיקון  Mura אף הוא נראה טוב מאוד, מגביר יותר את הבהירות הנתפסת, למרות שבעבור ה- Muraעלי להתבונן במבחר רחב יותר של תפאורות מאשר אלו שהתאפשר לי לראות בפעם הזאת.
לאור כמה כהים הצבעים השחורים נראו על המסך, אהיה מוכן להתערב כי התבוננתי בלוח OLED, אשר עשוי לרמז כי ה- Santa Cruz P2 משתמש בתצוגת 1440X2560 של סמסונג (בדומה לזאת שבשימוש הטלפונים החכמים מסוג Gear VR). זה עשוי להיות קשה לאמוד, אך אני סבור שיכולתי לראות הבהוב קלוש מהמסך (אנשים מסוימים רגישים להבהוב יותר מאחרים), דבר שמביא אותי לחשוב שקצב הריענון של ה-P2 אינו ברמת ה-90Hz שאנו מורגלים אליו מ- Rift. סביר יותר (בהתחשב בכושר ההפרדה המוגבר ומשאבי החישוב המוגבלים) כי תצוגת ה-P2 הינה בתדירות של Hz75 ויתכן שאף פחות.
 
עקיבה
Oculus אמרו לי כי נושא העקיבה ב- P2 הינו מוקד מרכזי מאז הצגת ה-P1 בשנה שעברה. עם השימוש במצלמות רחבות זווית, המותקנות בפינות מעטפת התצוגה, המשקף מאחד ארבעה מבטים שונים עבור עקיבה מעמיקה, וכעת המצלמות הללו עוקבות בנוסף אחרי בקרי ה-P2, בדומה למשקפי המציאות המדומה של ה-Windows.
החברה טוענת שהם עבדו עוד יותר להגדיל את שדה הראיה של המצלמות על מנת ליצור את שטח העקיבה הגדול ביותר שביכולתם על מנת להפחית את הסיכוי שהבקרים יצאו מעבר לנפח העקיבה.
העקיבה הייתה טובה למדי, ואפשרה לי להלך בבטחה סביב חלל ענק בגודל של כ- 20 רגל X 10 רגל (הדבר היחידי שעצר אותי מלהלך הלאה היו הקירות הממשיים של החדר). אני כל כך מורגל להימצא בתוך משקף קשור ברצועה כך שהרגשתי חופשי בצורה יוצאת מהכלל להמשיך ללכת לאחר מספר צעדים, כאשר בצורה אחרת, במערכות אחרות הייתי מתקרב לקצה מרחב המשחק.
 
באופן מוזר, אכן הבחנתי בריצוד קטן, אך עקבי, בעודי מביט בעצמים קבועים קרובים. אני אומר "באופן מוזר" מכיוון שאיני זוכר שראיתי ריצוד דומה במשקף ה-P1 בשנה שעברה. הזכרתי זאת בפני אנשי Oculus המעורבים בפיתוח ה- Santa Cruz, והם היו מופתעים לשמוע שביכולתי לראות ריצוד כל שהוא. הם עודדו אותי לחזור להדגמה נוספת בכדי להעיף מבט נוסף (אשר אעשה, ואשוב לעדכן את המאמר הזה במידה ואבחין במשהו שונה).
 
באופן כללי, שחקנים מרכזיים במרחב המציאות המדומה (כולל Oculus) אומרים שאתה צריך דיוק עקיבה תת-מילימטרי על מנת להימנע מכל ריצוד חזותי. אם זה אכן כך, אין לי אלא לנחש כי אב טיפוס ה- Santa Cruz P2 אינו כזה מדויק. זה בקירוב רב, וניתן לטעון שזה "מספיק טוב", מכיוון שזה מדויק יותר מ-PSVR  (אשר לה לא הייתה בעיה להזיז יחידות עם הדיוק הגדול מתת-מילימטרי שלה).
 
למרות הריצוד, לא הבחנתי אף בדוגמא אחת של "קפיצה" (כאשר מערכת העקיבה מתבלבלת לזמן קצר) בראש העקיבה אשר מהווה סימן טוב. בתנאי שכמו בשנה שעברה, חדר ההדגמה שהייתי בו (מעוצב כפנים דירת מגורים) לא הכיל שום רכיבים זוהרים על הקירות, כמו מראות וחלונות, אשר יכולים להיות מאתגרים במיוחד למערכות עקיבה אופטיות. עדיין, נאלץ להמתין ולראות האם הביצועים נשמרים בתנאי עולם-אמתי באמת.
בקרים
במהלך Connect בשנה שעברה, Santa Cruz P1 בדיוק הציגה לראווה את משקף העקיבה המעמיקה. השנה, עם P2 הם הטילו את בקרי שש דרגות החופש לתוך התערובת. אלו דומים במידה רבה ל- Touch, פרט לטבעת העקיבה אשר סובבה במהופך. זאת כמובן בכדי לגרום לסמני ה-LED-ים התת אדומים החבויים, להיות גלויים יותר למצלמות המותקנות על גבי המשקף, בעוד Touch נזקק להיותם גלויים למצלמות שלא על המשקף הנמצאות ממול למשתמש.
 
לבקרים יש אחיזה נוחה אשר מרגישה בדומה מאוד לזו של Touch, כולל ההדק והיד על ההדק. השינוי העיקרי, מעבר למיקום טבעת העקיבה, הוא משטח מגע בראש הבקר ולא כפתורים וג'ויסטיק (לעת עתה משטח המגע אינו בשימוש). נראה גם שהבקרים קלים יותר.
 
באופן כללי, העקיבה חשה כיותר מגיבה, ולפחות בהדגמות בהן שיחקתי, התחושה הייתה כמעט זהה לשימוש ב- Touch. ברם אולם, אני חשתי כאילו ידי קפצה קמעא במעבר בין מבטי המצלמה, בדומה לכאשר מטרה נעה אינה עוברת כיחידה אחת דרך קו תפר בוידיאו של 360 מעלות.
 
עבור הדמו בו שיחקתי (Dead and Buried) – ברובו משחק ירי מזדמן – אין זה משנה אם ידי השחקן מתאימות במקצת את כיוונן במעבר ממבט מצלמה אחד למשנהו. ברם אולם יכולתי לראות בזה מטרד במצבים מסוימים, כמו אפליקציות אומנות ותכן, כאשר, למשל, לא תרצה שתנועת המכחול תקבל פיתול בזמן שידך עוברת בין מבטי המצלמה. על כן נקווה כי דבר זה יוחלק באם Santa Cruz אמורה לתפקד היטב בכל אפליקציות המציאות המדומה.
 
שמע
ההחלטה להשתמש ברמקולים מובנים ב- P2 ולא באזניות, נלקחה כנראה מתוך כוונה ליצור משקף קל משקל, בעל ניידות, לא מתבלה ומהיר התקנה. אם ה-P2 היה משמר את האוזניות המורכבות על האוזן כמו ב- Rift, היית יכול לחשוש שהן ישברו אילו הטלת את המשקף לתוך התרמיל שלך. עצם המיקום מחדש יצר למעשה מוצר קשיח יותר, שלא להזכיר הקטנת משקל והתאמה מהירה יותר כאשר אתה חובש את המוצר.
 
לטעמי האוזניות נשמעו גבוה ב-treble וללא הרבה bass: ללא ספק במה אקוסטית רעה יותר מזו שאני רגיל אליה עם Rift. בנוסף, היה לי קשה יותר להבין מהיכן מגיע השמע המרחבי בתוך העולם המדומה. למרות, ששוב, אני יכול להעריך את המחשבה שמאחורי גישה זאת.
 
למרבה המזל, שקעי האוזניות בקוטר 3.5 מילימטר מלמדים כי השחקנים יכולים להשתמש באוזניותיהם. קיימים שקעים בקוטר 3.5 מילימטר משני צדי המשקף, כפי הנראה שקעי מונו אשר יוכלו, יחדיו, להציע ערוצי ימין ושמאל. תקוותי שכל שקע יוכל בפוטנציה לקלוט גם קלט שמע סטריאו כך שהמשתמשים יוכלו להשתמש באוזניותיהם, ולא להיתקע עם אזניות קניין עם שקעי שמע נפרדים לימין ולשמאל.
 
הנדסת אנוש
כפי שציינתי, אני די התרשמתי מהגודל של משקף ה-P2 בהינתן כל מה שנדחס בתוכו. למרות האמור, המשקף עדיין מרגיש גדול וכבד במקצת לעומת Rift, תקוותי היא שהם יכולים להקטין זאת במקצת טרם ההשקה.
רצועות הגומי המתיחות החדשות נראו לי די נוחות לשימוש. לא רק שהיה לי נוח לשים אותן, אלא שהגומי יכול להתאים טוב יותר לאחורי הראש, באשר הצורה של הרצועות האחוריות הקשיחות של Rift (האזור המשולש) מתאימה בצורה מיטבית רק למבנה ראש מסוים (מכיוון שהן אינן יכולות להתכווץ).
 
האם זה בהגינות טוב או לא, זה מרגיש טוב יותר למתוח את רצועות הגומי של P2 למצב המיטבי, בעוד שעם הרצועות הקשיחות של Rift, אני רואה אנשים חובשים אותם באי התאמה באופן מתמיד: כך שאם Santa Cruz יתמידו בכיוון רצועות הגומי, זה עשוי להיות רווח נקי לנוחות, בפשטות על ידי הבאת אנשים רבים יותר לחשב את ההתאמה המיטבית, זה באמת מצריך יותר זמן עם המשקף בשביל לאמוד נוחות אמתית לטווח ארוך.
שלום, נשמח לקבל את הערכתכם לכתבה ולכותבים שלנו באמצעות לחיצה קטנה על כפתור הלייק! תודה
MIX REALITY יהרוג את הסמארטפון
מה זה GRAV LAB ?
הצמיד MYO שליטה מהשרירים
אולי גם יעניין אותכם:
תורגם על ידי, עמית קיסר, מאמר בלעדי לאתר מציאות מדומה ישראל.